Lehet sírni, hogy jaj, jönnek a multik, meg a bevásárlóközpontok, és csak a multiplex mozik maradnak életben. Meg az imax, meg a 3D. Sírni lehet, ez is kell, már mint a nagy is kell, de a kicsi is. Miért? Sokkal jobban csattan a csók egy meghitt, sötét kis moziban, ahol sokszor sokkal kevesebben is vannak, jobban esik a fröccs a kis pultnál, és talán azt is kijelenthetjük, hogy otthonosabb a környezet, a pultos lány kedvesebben mosolyog, és nem csak unottan tuszkolja bele a 10 literes zacskóba a 11 liternyi pattogatott kukoricát.

Mindezeken túl a kis mozik sokkal jobban rá vannak kényszerítve, hogy érdekes, visszatérő kis fesztiválokat szervezzenek, egy-egy vonulatra, rendezőre, témára építve. Meg koncerteket, kiállításokat, stb. Olyan kisebb kultúr-programokkal színesítve a fővárosi életet, ami más környezetben nehezen elképzelhető. Mikor vége a vetítésnek, kifut a film, az élet itt még zajlik, olykor hajnalig tartó bulival. Vagy csak egy csendes beszélgetés keretében.   

De.

„A napokban a Kino és a Tabán mozi türelmetlen fizetési felszólításban részesül az ingatlanok tulajdonosától, a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában lévő Budapest Film Zrt-től.  Mint már hónapok óta olvasható a sajtóban, az artmozik egyre nehezebb helyzetben vannak: 2011-től az állami, 2012-től pedig a fővárosi támogatás is megszűnt számukra, hiába látnak el központilag támogatandó közfeladatot. Az üzemeltetők a mai napig várják, hogy a sokszor ígérgetett támogatási rendszer újjáéled, s az átmeneti időszakban hiába igyekezték költségeiket csökkenteni, mégis tartozásokat halmoztak fel.

A Magyar Nemzeti Filmalap márciusban kiírt, de még nem folyósított „gyorssegély” támogatása a három említett mozi mindegyikében nagyban segítené a tartozások leküzdését, de úgy tűnik, a fővárosnak már nem áll szándékában erre tovább várni. A fizetési felszólítás egyértelmű: a teljesítés elmaradása esetén 8 napon belül a szerződés azonnali hatályú felmondására kerülhet sor az említett mozikban. Ha ez történik, Budapesten a fővárosi tulajdonú artmozik és az állami kézben lévő Örökmozgó mellett már csak a Cirko-gejzír üzemelne önálló, magánkézben lévő egységként.

A nehéz helyzetbe került üzemeltetők abban reménykednek, hogy a Fővárosi Önkormányzat, ha már a támogatást tavaly óta megvonta ezektől az intézményektől, legalább a bérleti díj fizetéssel kapcsolatban belátó lesz még egy ideig, tekintettel arra, hogy a mozik a fővárosi kulturális élet gazdagabbá tételéért dolgoznak nap mint nap.”

Azért ezek a mozik többet is érdemelnének, mint némi belátást a bérleti díj tekintetében. Például talán érdemes lenne felülbírálni a fővárosi támogatás visszaállítását, vagy talán nem nagy kérés: a még nem folyósított „gyorssegélyt” kiutalni. És olyan pályázati rendszert kialakítani a kismozik részére, amely nem csupán segélyként fogható fel, amely inspirálhatja a szevezőket, a kismozik üzemeltetőit is, hogy további érdekes, színes programokat állítsanak össze. Olyanokat, amire azért persze sokan kíváncsiak lehetnek.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

UPDATE:

Szolidaritás a Kino mozival

“Döbbenten fogadtuk a hírt, hogy a bezárás közvetlen veszélye fenyegeti a Kino mozit. Mivel a Cirko-Gejzír is a túlélésért küzd, tökéletesen átérezzük a Kino helyzetét.

Ezért is döntöttünk úgy, hogy egy szolidaritási akció keretében támogatjuk a profilban hozzánk közel álló Kino mozit. A Cirko-Gejzír 2012. június 28. és július 4. közötti, egy heti bevételét felajánlja a Kino mozi számára. Reméljük, hogy ebben az időszakban minél több néző látogat el a Cirko-Gejzírbe és nézi meg premier előtt a Kínai elvitelre című filmünket.

Egyben arra buzdítjuk a többi artmozit, kulturális intézményt is, hogy csatlakozzon hozzánk vagy hirdesse meg a saját szolidaritási akcióját” – olvasható a Cirko honlapján.

Szerző: Mediafika  2012.06.19. 14:00 24 komment

Címkék: mozi pénz

A bejegyzés trackback címe:

https://mediafika.blog.hu/api/trackback/id/tr574598201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kovácspéterke 2012.06.19. 15:22:54

Hát, aki sír, járjon oda. A piac az piac, ha nem tartja el a közönség, akkor nem kell bele pénzt ölni.

Yumurdzsak 2012.06.19. 15:40:54

művész mozi rajongóként kérdezem. nem lenne elég mondjuk 4 ilyen jellegű mozi a fővárosban? művész puskin toldi + még egy. nagyjából hasonló filmeket játszanak, eddig se értettem miért kell ennyi mozit finanszírozni. bár gőzöm sincs mekkora tételről van szó.

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 16:06:24

@Mrs. Jackman: azta ezt jól megaszondtad. Vegyesen járok moziba (ha egyáltalán eljutok), tehát kicsikbe is, nagyokba is, nem elvi kérdés. A maga nemében mind a kettő jó, ezért fogom a fejem, amikor újabb kismozi zár be. Az más kérdés, hogy van, amelyik meg működik, például a Művész. Persze, nem kötelező minden stílusjegyüket azonnal kajálni, de érdekes mód ők megszervezték magukat valahogy. Az odeon Lloydot egyszer akarták bezárni, azóta kávézó, minden van ott, aki az ilyet szereti, oda jár (én speciel pont ott nem sokat voltam). A Bem mozi nem tudom, hogy vetít-e még, vagy teljesen kávézó-kocsma lett-e. A Puskin határeset, az a régi filmszínháza utóda, ebből a típusból egy-kettőt bír el a piac, ott az Uránia, pont. Az Átrium egy eleve elvetélt ötlet volt, egy az egyben a régi filmszínházak hagyományát akarták feltámasztani kb Frankenstein doki módszereivel. Még középsulival voltunk ott testületileg, egy vicc volt az egész, a gépek, a dohosan lekárpitozott fal, a standard modoros Koltairobibácsis film... ezekből egy is elég lett volna ahhoz, hogy erősen megrogyjon a mozi renoméja.
Sajnálom a Tabánt, de ott is baromi ritkán jártam. Anno mindenki előtt bevezették a nemdohányzást - jójó, ne legyen büdös, értem na, de szerintem ott kezdődött el a perifériára szorulás. Meg azért elég spéci részen is van, sok pesti be se tudja lőni, hogy akkor az most a Vérmező melyik felén van, és akkor egyáltalán melyik is az a Vérmező...?

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 16:08:51

A Kino az nem az Örökmozgó volt a Dob utca sarkán? Mondjuk az para, mert ott olyan filmeket is adtak, amik nagyon jók, csak régiek/bolgárok/románok/lengyelek stb. Mondjuk ilyen esetben elkerülhetetlen, hogy kb magának játsszon a mozi. A régi filmes szekciót sajnálom főleg, a többit át tudják (tudnák) venni a nemzetiségi művházak filmklubjai, ahogy a Centrul már évek óta működő román filmklubot tart fenn.

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 16:10:04

Nem mondod, hogy a káromkodásokat szűri a rendszer... azért daraboltam a kommentet, hogy megtaláljam, ugyan mi a tilos duma benne.

2012.06.19. 16:13:32

@Mrs. Jackman: Azért ez nem teljesen így van. A kultúra nem működhet piaci alapon, mert akkor nem működik, a kultúrát ugyanis nem lehet csak azokra alapozni, akik már fogyasztják, hanem közérdek terjeszteni is. ha kevés a fogyasztó, akkor is lehet értékes valami, és az esélyt fenn kell tartani, hogy az emberek rátaláljanak. Art mozikra szükség van, a filmek, sorozatok, kiállítások, programok miatt, ezt nem lehet azzal a globalista-kapitalista szemlélettel irányítani, hogy ha van piaca hajrá, ha nincs dögöljön meg. A jó könyv, a jó film, a szép koncert, a szobor és a tánc szellemi táplálékok, a multiplexben meg általában szellemi gyorskaját kapsz, nem rossz az se, nincs ebben sznobéria, de kell mindkettő. Egy európai ország kétmilliós fővárosa nem engedheti meg magának, hogy kicsinálja a maradék pár művészmozit, mert annak nagyon rossz az üzenete. Azt sugallja, hogy itt bizonyos dolgokra már nincs szükség. Tudjuk kik szeretik ezt terjeszteni.

Almaleves · http://almaleves.blog.hu 2012.06.19. 16:13:46

@Mrs. Jackman:
Tökéletesen egyetértek, szerintem a kórházakkal is így kéne tenni. Ha már idáig eljutottunk, ne álljunk meg!
Azok, akik nem tudják kifizetni, ellátást se kapjanak.
a piac majd eldönti, hogy lesz-e a környékeden kórház, avagy 300 km-t kell utaznod.

Karnamantra 2012.06.19. 16:15:40

Nem értem az első két kommentelőt. Az értékek megóvása illetve művészet támogatása erre is ki kellene, hogy terjedjen! Ebben én megint csak szándékosságot látok, mint a radiocafé kinyírásában pl. Képzeljétek, én nem járok multiba, viszont sokat járok művészmozikba, amióta pestre költöztem (16 éve). Nekem a Cirko, a Művész, az Örökmozgó, és az index hírben szereplő Odeon is életre szóló élményeket nyújtott, és még sokáig kívánok is ezekhez az élményekhez folyamodni! 1 3D-s mozik láttam eddig összesen, elég is volt, szánalmas, rideg, idegen a multi-világ - nem beszélve az otthon VDD-zésről!! És még sorolhatnám...

Hagynak megint valami visszahozhatatlan, valami teljesen egyedit eltűnni!!!!!

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2012.06.19. 16:17:33

Igen, zárjuk be mindent, könyvtárakat, múzeumokat, kis artmozikat, galériákat, mindent. Aki nem tud megélni a piacon, az dögöljön éhen.

Tiszta középkor. Lehet menni szavazni megint a fideszre...

Karnamantra 2012.06.19. 16:17:35

@sorica123: a Kino a Szindbád volt régen, a Vígszínház mellett!

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 16:24:19

@Karnamantra: ja... tényleg. És még sejtettem is, hogy így, hogy kino, nem fogok ráismerni. Na az is egy furcsa eset, talán két kisebb terme lehetett, szerintem valahogy túl közel volt a Művészhez. Nekem se volt a kedvencem annak ellenére, hogy egész érdekes filmeket láttam ott, meg egyszer kávézni is voltam az elejében.

Karnamantra 2012.06.19. 16:34:50

@sorica123: az Örökmozgóra a kINO azért van kiírva, hogy pl a németek is felismerjék, mi az (angolul meg cinema). Kostoltad már a gyümölcsös, helyben sütött, forró pitéiket? Vagy a csokis-túrós... Csak simán borozni is járok oda, mondjuk inkább hidegben van hangulata az illatos, pici, hangulatosan bevilágított helyiségnek. Lekapok egy lapot a polcról, hallgatom a jó zenét, néha ki-be ját a filmek közönsége.. magánpartik (pl szülinaposok) is foglalhattak egész estére... mint egy családi vállalkozás. Mindent szándékosan kicsinálnak, amiben gyanítanak bármiféle nemzetellenes kultúrát... ez a baj. Az új alkotmányt meg ingyen osztogatják az érettségizőknek, arra van pénz!

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 16:42:40

@Karnamantra: lengyelül is kino a mozi.
Ott még nem voltam kávézóban:) De jó lehet.
Nemzetellenes... a hülyeség nem az? De "a Centrult" nem tudják bántani, az nem az övék, hanem egy nemzetközi szervezet (ICR van egy csomó fővárosban meg Szegeden is). Ez az újalkotmányosdi... meg Anya mesélte, hogy a suliba osztottak valami csoda-fényes papírra nyomott-színes országimázscuccot. Sokpénzé, nem tudom, kinek a bratyója lehetett a nyomdász, de miután ott vonnak el, ahol érnek, még a levegőt is megadóztatják és pl pont a sulikat is agyonterrorizálják ezekkel a GESZ-ekkel meg egyebekkel, ez tényleg úgy hiányzott, mint [halnak a bicikli] egy falat kenyér...

csatika 2012.06.19. 16:56:39

igazi konzervatív kapitalizmus van
támogatni...? minek az? ami nem áll meg magától, annak nincs létjogosultsága, mit fájjon nekem az (mondja a tőkés és a vele szorosan együttműködő kormány), hogy nem tudnak a prosztók művelődni

sorica123 (törölt) 2012.06.19. 17:00:33

@csatika: pontosabban: majd ők megmondják, hogy kit támogatnak, de az, hogy csak úgy művelődjön a proli szanaszét, az nem megy. Persze, hogy minden kormánynak maga felé hajlik a keze, és nem kell ezen meglepődni, de ennél a brigádnál ez annyira szembeszökő, hogy az már gusztustalan. Nagyon vonalasak.

NickJ 2012.06.19. 17:09:13

Az art moziknak vége, akár tetszik, akár nem, inkább a BKV fenntartására kell költeni azt a pénzt, ami most 5 néző/előadás nézettségű vetítésekre megy el.

Alf (törölt) 2012.06.19. 17:11:56

szerintem itt az ideje bezaratni oket, jobb, ha uresen allnak, ha meg van penz, azt inkabb a bkv-nel dolgozok jutalmaira forditanam.

Bélabáttya (törölt) 2012.06.19. 17:57:29

Egy BKV-jutalomból elélnének évekig.

kaamir 2012.06.19. 18:01:12

@efes: Azért ennyire nem egyszerű a helyzet. A múzeumnak, könyvtárnak stb az állam/önkormányzat a tulajdonosa, üzemeltetője, fenntartója, akármicsodája. Ezek viszont konkrétan magáncégek.

Támogassa az állam az artmozikat, de nagyon úgy tűnik, hogy Bp-en nincs szükség ennyire. Mesterségesen életben tartani őket méretes baromság.

Ha most ezt a két mozit megmentik állami pénzből, az összes mozi tarthatja a markát. Még a multik is, akik szintén nehéz helyzetben vannak. És ők is mondhatják, hogy náluk is vannak értékes filmek.

Persze ezzel párhuzamosan azon is érdemes elgondolkodni, hogy miért nincs egy normálisan működő, ORSZÁGOS, államilag finanszírozott artmozi-hálózat.

Mrs.Columbo 2012.06.19. 18:23:46

@Mrs. Jackman: A piac az piac, nem hiába van, hogy a könyvesboltok bestseller polcaira Frei Tamás meg Szabó Győző kerül. Ezeknek a könyveknek kb. ugyanaz a célközönsége, mint a blőd vígjátékoknak a plázákban. Ez a bizonyos célközönség pedig felveszi a telefonját film közben, és kb. úgy hagyja ott maga után a helyét az eldobált popcornnal meg a félig kiivott kólájával, mint egy röfögő disznó.

lavór 2012.06.19. 18:23:55

Nem kell sírni, a multik se állna rózsásan Magyarországon. A kultúra meg tök felesleges otthon, Győzike, Múnika, VV, Csillag születik... bőven elég a magyarnak.
süti beállítások módosítása